I Polen er kunnskapen om radon generelt svært lav, hvis man sammenligner med andre europeiske land. Selv om befolkningens bevissthet gradvis har blitt bedre, er det få som er kjent med effektene av langvarig eksponering for radon. For å bidra til økt kunnskap og fremme interessen for radon og vitenskap medvirker Radonovas Zuzanna Podgórska som ansvarlig for deler av et nytt stort opplæringsprosjekt.
Prosjektet omfatter blant annet forelesninger, webinarer, leksjoner og radonmålinger ved en rekke skoler over hele Polen. Under Zuzannas ledelse skal elever ved utvalgte videregående skoler blant annet ha ansvar for å velge riktige målesteder for detektorene samt analysere de ytre forholdene. De innsamlede dataene fra målingene skal også gjøre det mulig å skape det første kartet som viser forekomsten av radon i polske skoler. Målet er å publisere resultatene i et vitenskapelig skrift som et eksempel på en alternativ måte å undervise i fysikk på.
– Det føles veldig fint å få være en del av dette prosjektet. Interessen har så langt vært svært stor. Vi har utvidet programmet med flere webinarer og studiegrupper for å imøtekomme etterspørselen fra lærere og elever. Dette er også en unik fremgangsmåte når det gjelder nettbasert undervisning i Polen. Det er en ny måte å få unge mennesker interessert i forskning og vitenskap på. Her får de omsette teori til praksis på en måte som skaper engasjement og interesse, kommenterer Zuzanna Podgórska.
Prosjektet samordnes av Atomic Forum Foundation og finansieres av det polske departementet for klima og miljø. Radonova er offisiell partner og har blant annet levert sporfilmer for målinger ved de medvirkende skolene.